Amaç: Bu araştırma, Adnan Menderes Üniversitesi Söke Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, ilgili okulda ve bölümde öğrenim görmekte olan 384 öğrenci ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan, sosyo-demografik bilgileri ve sağlıklı yaşam biçimiyle ilişkili olduğu düşünülen bazı faktörleri içeren ve 20 sorudan oluşan anket formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20.0 programı ve analizinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra t testi ve ANOVA tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %73.4’ü kadın, %26,6’sı erkek olup, yaş ortalamaları 19.3±1.43’tür. Öğrencilerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ölçeği toplam puan ortalamaları 125.66±18.16 olarak saptandı. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ölçeği toplam puanının, sigara içmeyenlerde ve kendi sağlık durumunu ‘iyi’ olarak değerlendirenlerde daha yüksek olduğu, anne ve babalarının eğitim düzeyi yükseldikçe öğrencilerin puanlarının yükseldiği tespit edilmiştir (p<0.05). Öğrencilerin cinsiyetlerine, gelir durumlarına, yaşamlarının büyük bölümünün geçtiği yere, alkol kullanma durumlarına ve kronik hastalık varlığına göre Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ölçeği toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları orta düzeyde bulunmuştur. Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının önemi ve yaşam boyu uygulanması konusunda eğitimler artırılmalıdır.
Aim: This research was conducted to determine healthy behaviors of students of Adnan Menderes University Söke Health College Nursing Department and factors which effect healthy lifestyles behaviors of them.
Methods: This descriptive studyof the context was consisted of all ofthe students (n=553) who have been educated in the relevant school and the sample included 384 students who were voluntary to work after informed by researchers and full filled out data collection tools. Healthy Lifestyle Behavior Scaleand questionnairewhich was prepared by researchers and containing 20 questions which was thought to be associated to some factors of healthy lifestyles and socio-demographic information were used for the data collection. The SPSS 20.0 program was used for evaluating of data and for analysing, descriptive statistics, t test, Mann-Whitney U test, ANOVA one-way analysis of variance and Kruskal-Wallis were used.
Results: 73.4% of students are female, 26.6% of them are male, the mean age are 19.32±1.43 years. The total average score of Healthy Lifestyle Behaviors Scale of students was revealed as 125.66±18.16. The highest averages from the subscales of the scale are self-actualization and health responsibility, the lowest average being the exercise dimension. It was found that total score of Healthy Lifestyle Behaviors Scale was high at non-smokers and those who claims their health status is 'good' and the higher education level of parents the higher score of students (p<0.05). It was not found that any significant statistical difference between the total score of Healthy Lifestyle Behaviors Scale according to students' gender, income status, where the greatest part of their lives, presence of alcohol use and chronic disease (p>0.05).
Conclusion: Healthy lifestyle behaviors of nursing students were moderate. Training and lifelong learning should be increased emphasis on the implementation of healthy lifestyle behaviors. Initiatives should be made to encourage for healthy life
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Editoryal |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 6 Issue: 1 |