Purpose: This descriptive study was done in order to determine the attitudes of nursing students towards ageism and the affecting factors.
Method: The sample of the study was composed of nursing students of a Faculty of Health Sciences between 03-14, March 2014. Data was collected by Personal Information Form and Ageism Attitude Scale (AAS). Data was analysed by using Mann Whitney U test, student- t test, Kruskal Wallis variance analysis and One-way Anova tests.
Results: Total mean score of AAS was found as 84.8±9.32. It was determined that students’ study grade situation of living with an elderly and care giving situations to an elderly during clinical practice significantly affected their attitudes towards ageism (p<0.05). It was found that gender had no effect students’ attitudes towards ageism. (p > 0.05).
Conclusions: It was determined that students had positive attitude towards ageism. The theoretical knowledge and practices related with elderly care and communication in nursing education programs will have a positive effect on attitudes.
Amaç: Bu tanımlayıcı çalışma, hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ve etkileyen etmenleri belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini 03-14 Mart 2014 tarihleri arasında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören hemşirelik öğrencileri oluşturdu (n=319). Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği(YATÖ) ile toplandı. Verilerin analizinde Mann Whitney U testi, student- t testi, Kruskal Wallis varyans analizi ve One-Way Anova testleri kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada öğrencilerin YATÖ puan ortalaması 84.8±9.32 olarak bulundu. Öğrencilerin, öğrenim gördüğü sınıf, yaşlı bireyle birlikte yaşama durumu ve klinik uygulamada yaşlı bireye bakım verme durumlarının yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumlarını anlamlı şekilde etkilediği belirlendi (p<0.05). Öğ-rencilerin cinsiyetinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını etkilemediği bulundu (p > 0.05).
Sonuç: Öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin olumlu tutuma sahip oldukları belirlendi. Hemşirelik eğitim programlarında, öğrencilerin yaşlı bireylere yönelik bakım ve iletişim becerilerini arttıracak teorik bilgi ve uygulamaların arttırılması olumlu tutum geliştirmede etkili olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Acceptance Date | November 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015Volume: 4 Issue: 2 |