Amaç: Bu çalışma, hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin çocuk sevme durumlarını, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinin çocuk sevme durumlarına etkisini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirildi.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki çalışma, 2010-2011 öğretim yılında Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan 99 öğrenci ile yapıldı. Veriler “Bilgi Formu” ve “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği (BÇSÖ) ile toplandı.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.29±1.24, %57.6’sı ebelik, %42.4’ü hemşirelik bölümü öğrencisi idi. Öğrencilerin %58.6’sı da mezun olduktan sonra çocuk kliniklerinde çalışmayı istediklerini ifade etti. Öğrencilerin Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi almadan önce ölçekten 82.09±14.07, dersi aldıktan sonra 82.35±14.90 puan aldıkları, puanlar arasında istatistiksel anlamlı fark olmadığı belirlendi. Öğrencilerin cinsiyetleri, kardeşinin olması, çocukluğunu nasıl geçirdiği, çocuk sahibi olmayı isteme ve çocuk servislerinde çalışmayı isteme durumlarının çocuk sevme düzeylerini etkilediği belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin çocuk sevme durumlarının yüksek olduğu ve bu durumun Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersinden etkilenmediği belirlendi.
Aim: This study was carried out to determine the nursing and midwifery students' state of liking of children, effects of the Child Health and Disease Nursing Lesson on the state of liking of children and the factors affecting.
Method: This descriptive study was conducted with 99 students receiving the Child Health and Disease Nursing Lesson in the academic year 2010 and 2011. Data was collected by "The Data Form" and "the Barnett Liking of Children Scale (BLCS)''. Results: The mean age of the students was 21.29 ± 1.24, 57.6% were midwifery and 42.4% were nursing students. Of the students 58.6% wanted to work at paediatric clinics after graduation. It was found out that the students’ scores from the scale before and after attending the Child Health and Disease Nursing Lesson were, respectively, 82.09±14.07 and 82.35±14.90, there was no statistically significant difference between the scores. It was found that states of the students, such as gender, having a sibling, childhood stage, willingness to have children and work at paediatric clinics, affected the students' levels of liking of children (p <0.05).
Conclusion: It was figured out that nursing and midwifery students' state of liking of children was high and this situation was not affected by the Child Health and Disease Nursing Lesson.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2014 |
Published in Issue | Year 2013Volume: 2 Issue: 2 |