Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADÖLESANLARDA İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK LİKERT TİPİ TUTUM ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 25 - 32, 28.06.2016

Öz

AMAÇ: Bu çalışmada, “Adölesanların İnternet Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği’nin” geçerlik ve güvenirliğin yapılması amaçlanmıştır.

YÖNTEM: Çalışma,  Ocak- Şubat 2014 tarihleri arasında bir ticaret meslek lisesinde metodolojik bir araştırma olarak yürütülmüştür.  Ölçek, 31 maddeden ve 6 alt ölçekten oluşmakta, 5’li likert tipi bir ölçektir. Anket gözlem altında 242 öğrencinin sözlü ve yazılı onamı alındıktan sonra yaklaşık 15 dk. da uygulanmıştır. Veri toplama formu; öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ve “İnternet Kullanımına Yönelik Likert Tipi Tutum Ölçeği”dir. Ölçeğin yapı geçerliliği için faktör analizi, güvenirliğin değerlendirilmesinde ise, cronbach alfa, test- tekrar test ve madde-toplam korelasyon katsayısı hesaplanmıştır.

BULGULAR: Çalışmada, en fazla öğrenci 12.sınıfta (%33.9), yaş ortalamaları 16.96±1.29 (min=15, max=20) ve  %52.9’u erkektir.  Faktör analizi çalışmasında özdeğeri 1.2’i aşan, toplam varyansın  %57.96’sını açıklayan altı faktör elde edilmiştir. Faktör yükleri 0.282-0.88 arasında değişmektedir. Ölçeğin chronbach alfa değeri 0.88’dir. Test-tekrar test katsayısı 0.85 olarak bulunmuştur.

SONUÇ: Bu araştırma, İnternet Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği’nin adölesanlarda geçerli ve güvenirli bir ölçek olduğunu göstermiştir. 

Kaynakça

  • Alpar R (2006) Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik.3.Baskı. Dağıtım, s.273-276; 274-278. Nobel Yayın
  • Alpar R (2012) Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik- Güvenirlik. 2. Baskı, Detay Yayıncılık, Anakara, s. 497-509, 488-90, 453-455.
  • Bahar Z, Beşer A, Gördes N, Ersin F, Kıssal A. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;12(1): 1- 13.
  • Canbek G, Sağıroğlu Ş (2007) Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1): 33–39.
  • Ceyhan AA (2011) Ergenlerin problemli internet kullanım düzeylerinin yordayıcıları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 18 (2): 85-94.
  • Coşkun S, Bebiş H (2014) Şiddetin okul sağlığına etkisi ve hemşirelik. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(1): 15-23.
  • Davis RA (2001) A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Comput Human Behav, 17(2): 187–195.
  • Demir Y, Gözüm S (2011) Sağlık eğitiminde yeni yönelimler; web destekli sağlık eğitimi. DEUHYO ED, 4 (4): 196-203.
  • Ercan İ, Kan İ (2004) Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (3): 211-216.
  • Esin MN (2014) Hemşirelikte Araştırma. Veri Toplama Yöntem ve Araçları, Veri Toplama Araçlarının Güvenirlik ve Geçerliliği. I. Baskı, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, s.222-223.
  • Gözüm S, Aksayan S (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1(5): 3-14.
  • Grove SK, Burns N (2009) The Practice of Nursing Research: Generation of Evidence, 6th Edition. St. Louis, Missouri:Saunders & Elsevier, s.377-388.
  • Irmak AY, Erdoğan S (2015) Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe formunun geçerliliği ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 16(Özel sayı.1):10-18.
  • Kurşun Ş, Kanan N (2012) Bakım davranışları ölçeği-24’ün türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4): 229-35.
  • Muslu G.K, Bolışık B (2009) Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5):445-450.
  • Norman CD, Skinner HA (2006) eHEALS: The eHealth Literacy Scale. Journal of Medical Internet Research, 8(4): 1-7.
  • Özdamar K (2002) Paket Programlar ile İstatistik Veri Analizi, 4. Baskı, Kaan Kitapevi, Eskişehir, s.661-673, 511-525.
  • Şencan H (2005) Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. 1.Baskı. Ankara, Seçkin Yayınevi, s. 105-113, 384-386; 249-259; 109-114; 147-49.
  • Tavşancıl E (2010) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. 4.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, s.50-52, 28-30.
  • Tavşancıl E, Keser H (2002) İnternet kullanımına yönelik geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1): 79-100. tutum ölçeğinin
  • Tekin H (2009) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Gözden geçirilmiş 14. Baskı, Yargı yayınları, Ankara, s.54-56.
  • Tuncer M, Taşpınar M (2008) Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 125-144.
  • Valkenburg PM, Peter J (2008) Adolescents’ identity Consequences for social competence and selfconcept unity. Communication Research, 35(2): 208-231. on the internet.

Validity and Reliability Study of Likert Type Attitude Scale for the Internet Use in Adolescents

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 1, 25 - 32, 28.06.2016

Öz

Aim: In this study to determine the validity and reliability of adolescents' attitude scale for the internet use is aimed.
Method: This study is a methodological research. Research sampling of 242 high school students who were studying at a vocational school in the January-February 2014. Data collection form
contains students’ socıo-demographic characteristics and likert type scale for the use of the internet. Factor analysis for construct validity of scale and while evaluating the reliability, cronbach’s alpha, test retest and item-total correlation coefficients were calculated.
Results: In this study the most students are in twelfth class and their mean age 16.96±1.29 (min 15, max 20) and 52.9 % of them were men. In the study of factor analysis, six factors were obtained whose eigen values exceeded 1.2. These six factors were explained the 57.96% of total variance’s. Factor loadings ranged from 0.282-0.88. Chronbach alpha value of the scale is 0.88. Test retest
coefficient is 0.85.
Conclusion: This study showed that likert scale for the internet use is reliable and valid in adolescents. 

Kaynakça

  • Alpar R (2006) Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik.3.Baskı. Dağıtım, s.273-276; 274-278. Nobel Yayın
  • Alpar R (2012) Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik- Güvenirlik. 2. Baskı, Detay Yayıncılık, Anakara, s. 497-509, 488-90, 453-455.
  • Bahar Z, Beşer A, Gördes N, Ersin F, Kıssal A. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;12(1): 1- 13.
  • Canbek G, Sağıroğlu Ş (2007) Çocukların ve gençlerin bilgisayar ve internet güvenliği. Politeknik Dergisi, 10(1): 33–39.
  • Ceyhan AA (2011) Ergenlerin problemli internet kullanım düzeylerinin yordayıcıları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 18 (2): 85-94.
  • Coşkun S, Bebiş H (2014) Şiddetin okul sağlığına etkisi ve hemşirelik. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(1): 15-23.
  • Davis RA (2001) A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Comput Human Behav, 17(2): 187–195.
  • Demir Y, Gözüm S (2011) Sağlık eğitiminde yeni yönelimler; web destekli sağlık eğitimi. DEUHYO ED, 4 (4): 196-203.
  • Ercan İ, Kan İ (2004) Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30 (3): 211-216.
  • Esin MN (2014) Hemşirelikte Araştırma. Veri Toplama Yöntem ve Araçları, Veri Toplama Araçlarının Güvenirlik ve Geçerliliği. I. Baskı, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, s.222-223.
  • Gözüm S, Aksayan S (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1(5): 3-14.
  • Grove SK, Burns N (2009) The Practice of Nursing Research: Generation of Evidence, 6th Edition. St. Louis, Missouri:Saunders & Elsevier, s.377-388.
  • Irmak AY, Erdoğan S (2015) Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe formunun geçerliliği ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 16(Özel sayı.1):10-18.
  • Kurşun Ş, Kanan N (2012) Bakım davranışları ölçeği-24’ün türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4): 229-35.
  • Muslu G.K, Bolışık B (2009) Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5):445-450.
  • Norman CD, Skinner HA (2006) eHEALS: The eHealth Literacy Scale. Journal of Medical Internet Research, 8(4): 1-7.
  • Özdamar K (2002) Paket Programlar ile İstatistik Veri Analizi, 4. Baskı, Kaan Kitapevi, Eskişehir, s.661-673, 511-525.
  • Şencan H (2005) Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. 1.Baskı. Ankara, Seçkin Yayınevi, s. 105-113, 384-386; 249-259; 109-114; 147-49.
  • Tavşancıl E (2010) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. 4.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, s.50-52, 28-30.
  • Tavşancıl E, Keser H (2002) İnternet kullanımına yönelik geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1): 79-100. tutum ölçeğinin
  • Tekin H (2009) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Gözden geçirilmiş 14. Baskı, Yargı yayınları, Ankara, s.54-56.
  • Tuncer M, Taşpınar M (2008) Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 125-144.
  • Valkenburg PM, Peter J (2008) Adolescents’ identity Consequences for social competence and selfconcept unity. Communication Research, 35(2): 208-231. on the internet.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Editöryal
Yazarlar

Sabahat Coşkun

Hatice Bebiş

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Coşkun, S., & Bebiş, H. (2016). ADÖLESANLARDA İNTERNET KULLANIMINA YÖNELİK LİKERT TİPİ TUTUM ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 5(1), 25-32.