Aim: This study was descriptive in order to determine the opinions of intern nursing students about palliative care.
Method: The study’ universe consisted of intern nursing students (n:139) studying at the Fırat University, Faculty of Health Sciences. The sample consisted of 109 intern nursing students who agreed to research between these dates. The data were collected using "Personal Information Form" and "Expressions of Opinion about Palliative Care" scale. In the evaluation of the data, In SPSS 21 program and analysis; the averages, min-max and percentages were used.
Results: Of the intern nursing students, 64.2% stated that they haven't been informed about palliative care, and 95.4% stated that there is no course on palliative care in their university's curriculum. Of the intern nursing students, who were knowledgeable about palliative care, 84.6% has acquired this knowledge during college education, 30.7% from online sources, 25.6% from books and magazines, and 5.1% was found to acquire this knowledge from the seminars and congresses. Considering the content of the knowledge acquired by the intern nursing students about palliative care, it was determined that 71.7% was about ethical issues, 56.4% was about symptom management, 51.2% was about communication the bad news and communication skills; and, 69.2% of the respondents noted that the information provided were partially adequate. Of the intern nursing students surveyed, 68.8% stated that the meaning of palliative care is "to improve the quality of life of individuals in the terminal stage"; whereas 76.1% stated that the purpose of the palliative care is "to improve the quality of life of individuals"; 85.3% stated that mostly the oncological patients will benefit from the palliative care services; 91.7% stated that palliative care services can be provided in the hospitals, and more than half of the participants stated that nurses, physicians and psychologists should be included in the palliative care team.
Conclusion: It was determined that the majority of students does not have knowledge about palliative care. Integration of palliative care subject into the undergraduate and graduate curriculum of the nursing schools will be instrumental in the development of the palliative care.
Amaç: Bu araştırma, intörn hemşirelik öğrencilerinin palyatif bakıma ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı.
Yöntem: Araştırmanın evrenini Şubat-Mart 2016 tarihleri arasında Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde okuyan 139 intörn hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Örneklemini ise bu tarihler arasında araştırmayı kabul eden 109 intörn hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “Palyatif Bakıma İlişkin Görüşler Formu” ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 21 programı ve analizinde; yüzdelik, min-max ve ortalama kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan intörn hemşirelik öğrencilerin % 64.2’si palyatif bakım hakkında bilgi almadığını, % 95.4’ü ise üniversite eğitiminde palyatif bakımla ilgili bir eğitim programı olmadığını belirtti. Palyatif bakım hakkında bilgi aldığını belirten intörn hemşirelik öğrencilerinin % 84.6’sı bu bilgiyi üniversite eğitimi sırasında, %30.7’si internetten, %25.6’sı kitap ve dergilerden, %5.1’i kongre ve seminerlerden edindiklerini belirtti. Öğrencilerinin palyatif bakım konusunda edindikleri bilginin içeriği incelendiğinde; %71.7’si etik konular, %56.4’ü semptom yönetimi, %51.2’si ise kötü haber verme ve iletişim becerileri olduğunu ve %69.2’si edilen bu bilgiyi kısmen yeterli bulduklarını belirtti. İntörn hemşirelik öğrencilerin %68.8’i palyatif bakımın “terminal dönemdeki bireyin yaşam kalitesini yükseltmek’’ olduğunu, % 76.1’ i palyatif bakımın amacının “bireyin yaşam kalitesini yükseltmek” olduğunu, %85.3’ü palyatif bakım hizmetlerinden yararlanılabilecek hasta grupların en fazla onkolojik hastalar olduğunu, %91.7’si palyatif bakım hizmetlerinin hastanede verilebileceğini ve yarıdan fazlası ise hemşire, doktor ve psikoloğun palyatif bakım ekibinde yer alması gerektiğini belirtti.
Sonuç: İntörn öğrencilerin çoğunluğunun palyatif bakıma ilişkin bilgi sahibi olmadığı belirlendi. Hemşirelik okullarının lisans ve yüksek lisans eğitim müfredatına, palyatif bakım konusunun entegre edilmesi palyatif bakımın gelişiminde etkili olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017Cilt: 6 Sayı: 2 |