ÖZET
Amaç: Bu araştırma sağlık yüksekokulu öğrencilerinin boş zamanlarını nasıl değerlendirdiklerini ve boş zamanlarında hangi etkinliklere katıldıklarını tespit etmek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini Denizli Sağlık Yüksekokulu’nda öğrenim gören 302 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma örneklemine araştırmaya katılmayı kabul eden 227 öğrenci alınmıştır. Araştırmanın verileri anket formu ile toplanmıştır. Anket formunda yer alan sorular öğrencilerin demografik özellikleri ve boş zamanlarında yaptıkları faaliyetleri değerlendirme kapsamında hazırlanmıştır. Verilerin analizinde sayı ve yüzdelik dağılım ile ki -kare testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %33.9’u erkek, %66.1’i kızdır. Yaş ortalaması 20.87±2.36’dır. Öğrencilerin %36.2’si birinci sınıftadır, %87.2’si çekirdek ailede yaşamaktadır. Öğrencilerin boş zaman etkinlikleri değerlendirildiğinde, %52.4’ü boş zamanlarında çeşitli eğlence içerikli etkinliklere katıldığını, %62.9’u roman türü kitap okuduğunu, %51.1’i eğlence içerikli televizyon programı seyrettiğini, %68.3’ü radyoda müzik dinlediğini, %47.6’sı komedi içerikli filmlerinden hoşlandığını, %53.7’si spor yaptığını belirtmiştir. Öğrencilerin cinsiyet ve gelir durumları ile boş zamanlarda yapılan etkinlik alanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Yüksekokul öğrencileri boş zamanlarını daha çok pasif faaliyetlerle değerlendirmektedirler. En çok tercih ettikleri boş zaman faaliyetlerinin daha çok bireysel nitelikte olduğu belirlenmiştir. Üniversiteler, özellikle öğrencilerin meslek açısından kariyerlerine önem verdikleri kadar, gençlerin entellektüel yönlerini geliştirmelerine katkıda bulunacak boş zaman faaliyetlerine de önem vermelidir.
Anahtar sözcükler: Sağlık yüksekokulu, öğrenci, boş zaman etkinliği
ABSTRACT
Aim: This research was planned to determine how high school of health students spend their spare time and in which activities they take part in their spare time.
Methods: The universe of this descriptive research included of 302 students at Denizli School of Health. The sample was 227 accepted to join the research. Data of the research was gathered by survey method. The questions in the survey form were prepared with the aim of evaluating the demographic features of the students and their spare time activities. In the analysis of the data, number and distribution was used to evaluate socio-economic features and spare time activities and chi-square analysis was used to evaluate the variances affecting the spare time activities.
Results: 33.9 % of the students are male, 66.1 % are female. Age average is 20.87±2.36. 36.1 % of the students are in their first year, 87.2% of the students’ family type nuclear family. With regard to the spare time activities the results are as follow: 52.4% of the students join various entertaining activities in their spare time, 62.9% reads book as novels, 51.1% of them watch television entertainment programs, 68.3% of them listen to music on the radio, 47.6% of them likes watching comedy films, 53.7% of them are interested in doing sports. It was determined that there is a statistically significant difference between the students’ gender and income average and spare time activities.
Conclusion: High school of health students spend their spare time mostly by doing passive activities. It was determined that the most preferred spare time activities are of individual nature. Universities should give importance to the spare time activities which will contribute to their intellectual development besides they give importance to students’ career in terms of the job.
Key Words: Health high school, student, spare time activity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 12, 2012 |
Published in Issue | Year 2012Volume: 1 Issue: 1 |