Objective: This study way conduted to examine the quality of life and the sociodemogrophic characteristics students from 6 through 8 grades at Malatya.
Method: Population of the study is located in the city of Malatya with a number of 24260 students studying in 72 primary schools. A sample group consisting of 1454 student receiving education from 4 primary schools and 952 parents agreed to be a part of the study in May of 2009. Research data containing the personal information of the students and families was collected with “student information form”, “Family information form”, “Pediatric Quality of life Invertory Adolescent form” and “Kids Quality of life scale Parent” form.
Results: 51.7% were female, 48.3% were male, 39.4% were 13 years old and mean age was 13.2. 76.19% of the students lived with imenediate family, 8.8% had a job, 81.8% did sports and 72.2% had hobbies 52.6% evaluted themselves as successful and 8.4% repected the some courses. It was determined that the quality of life some the students in the study were affected by socio-demogrophic variables. There was a statisticalls significant difference between those who were succesful and the unsuccesfull. It was revealed that those who excelled had a better quality of life. School absenteeism, grade repetition, having a single perent and number of siblings has a negative impact on quality of life of the student. When compered had a letter quality of life sport their leisun time more effectively; male to famale, those who did sports and those who didn’t and those who had breakfast resulary to those who didn’t.
Conclusion: Some basic socio-demographic variables were found to be an important determinent fort he students and their families and their quality of life
Amaç: Bu çalışmada Malatya il merkezinde ilköğretim 6–7–8. sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin yaşam kalitesi ve etkileyen bazı sosyodemografik özellikleri konu edilmektedir.
Yöntem: Araştırmanın verileri, öğrencinin ve ailenin tanıtıcı özelliklerini içeren “Öğrenci Bilgi Formu” “Aile Bilgi Formu” ve ergenlerin yaşam kalitesini belirleyen “Çocuklar için Yaşam Kalitesi Ölçeği Ergen Formu” “Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği Ebeveyn Formu” aracılığı ile toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya 1434 öğrenci ve 952 ebeveyn katılmıştır. Öğrencilerin %51,7’si kız, %48,3’ü erkektir, %39,4’ü 13 yaşında ve yaş ortalaması 13,2’dir. Öğrencilerin %76,9’u çekirdek ailede yaşamakta, %8,8’i bir işte çalışmakta, %81,8’i spor yapmakta ve % 72,2’sinin herhangi bir hobisi bulunmaktadır. %52,6’sı okul başarısını iyi olarak değerlendirmiş, %8,4’ü okul tekrarı yapmıştır. Araştırmada öğrencilerin bazı sosyodemografik değişkenlerinin yaşam kalitelerini etkilediği belirlenmiştir. Okul başarısını çok iyi olarak değerlendiren öğrencilerle, kötü olarak değerlendiren öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmakta, okulda başarılı olan öğrenciler yüksek yaşam kalitesi bildirmektedir. Öğrencilerin okula devamsızlık durumları, sınıf tekrarı yapmaları, tek ebeveynli olması ve kardeş sayısı yaşam kalitesinin sosyal alanlarını olumsuz etkilemektedir. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere, spor yapanların yapmayanlara, düzenli kahvaltı yapanların, yapmayanlara göre ve boş zamanını iyi değerlendiren öğrencilerin yaşam kalitesi daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin ve ailelerin temel bazı sosyodemografik değişkenlerinin yaşam kalitelerinin önemli bir belirleyicisi olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013Cilt: 2 Sayı: 2 |