Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Nursing Students’ Awareness About Professional Association

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 14, 09.07.2014

Öz

Purpose: The purpose of the study was to determine their awareness of nursing students about professional organizations.

Method: This descriptive study involved 387 students who were studying in the nursing department of Faculty of Health Sciences, in academic year of 2012-2013 and accepted to participate in research. In this study, the population which was not created without using the sampling method formed the sample group, as well. A questionnaire was used by the researchers during data collection process. Data were assessed by using number, percentage and chi-square test.

Results: It was determined that the average age of the students who participated in the study was 21.10 ± 2.20, the majority of them (72.6%) were female students and 85.8% did not work in any job. It was found that half of the students (56.1%) have knowledge about associations related to nursing, but a great majority (86.5%) did not know the duties, powers and responsibilities of associations, 79.6% requested to get information about the subject. It was determined that very small part of students were health vocational high school graduates (n = 8), and all these students were members of the Turkish Nurses Association after they started the task, students' gender and employment status did not affect the awareness of the professional associations (p> 0.05).

Conclusion: In this study, it was determined that nursing students were not knowledgeable enough about professional organizations and their duties, powers and responsibilities, and the majority of them wanted to get information about it.

Kaynakça

  • Akçay H (1998) Hemşirelikte güç ve örgütlenmenin önemi. Türk Hemşireler Dergisi, 48(5): 32.
  • Bahtiyar G, Tursun P, Kaya M ve ark (2006) Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşirelikte Mesleki Dayanışma ve Örgütlenme ile İlgili Görüşlerin İncelenmesi. 5. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, 20-21 Nisan, Şanlıurfa, s.78.
  • Ceylan S, Turan T (2005) “Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Mesleki Örgütler ve Dergiler Hakkındaki Bilgileri ve Beklentileri”, 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 7-10 Eylül, İzmir. s.48. Chitty KK (1993) Professional Nursing. Second Edition Pennsylvania: WB. Saunders Company. pp:227-236
  • Çolak P, Özbayır T (2005) “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Mesleğe ve Mesleki Güç Oluşturmaya Yönelik Görüşleri”, 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 7-10 Eylül, İzmir.
  • Gözüm S, Ünsal A, Demirci P ve ark (2000) Hemşirelerin mesleki örgütler ve dergilere ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):19
  • Karadağ A, Hisar F, Özhan Elbaş N (2007) The level of professionalism among nurses in Turkey. Journal of Nursing Scholarship, 39(4): 371-374.
  • Karaöz S (2004) Hemşirelerin politik gücü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1):30-36.
  • Kiper S, Koştu N (2010) Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(14), 1-14.
  • Korkmaz F, Görgülü S (2010) Hemşirelerin meslek ölçütleri bağlamında hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Dergisi, 17(1):1-17.
  • Korkmaz F (2011) Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 18(2): 59-67
  • Korkut H (2005) Hemşirelerin mesleki dernekleri ve dernekler kanununa ilişkin bilgileri. Hemşirelik Esasları AD Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Şayık D (2012) Çocuk Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerin Mesleki Dernekler Hakkında Bilgilendirilmelerinin, Örgüte Üye Olma Durumlarına Etkisi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ulusoy MF, Görgülü RS (2001) Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler. 5. Baskı, 72 TDFO Ltd. Şti., Ankara, 12-21.
  • Ünsal A, Yıldırım T, Aymelek N (2010) Öğrencilere verilen eğitimin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeylerine etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2):25-34.
  • Wynd CA (2003) “Current factors contributing to professionalism in nursing”, Journal of Professional Nursing, 19(5): 251-26
  • Yiğit R, Esenay FI, Derebent E (2007) Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi, 11(3): 1-12.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ DERNEKLER HAKKINDAKİ FARKINDALIKLARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 14, 09.07.2014

Öz

Amaç: Çalışma hemşirelik öğrencilerinin mesleki örgütler hakkındaki farkındalıklarını belirlemek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki çalışmaya 2012-2013 eğitim öğretim döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde öğrenim gören, araştırmaya katılmayı kabul eden 387 öğrenci alındı. Çalışmada örneklem yöntemine gidilmemiş evren aynı zamanda örneklemi oluşturmuştur. Veri toplamada araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu kullanıldı. Veriler sayı, yüzdelik hesaplama ve Ki-kare testi ile değerlendirildi.

Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 21.10±2.20 olduğu, büyük çoğunluğunu (%72.6) kız öğrencilerin oluşturduğu, %85.8’inin herhangi bir işte çalışmadığı belirlendi. Öğrencilerin yarısının (%56.1) hemşirelikle ilgili dernekler hakkında bilgi sahibi olduğu, ancak büyük çoğunluğunun (%86.5) derneklerin görev, yetki ve sorumluluklarını bilmediği, %79.6’sının bu konuda bilgi almak istedikleri saptandı. Öğrencilerden çok az bölümünün sağlık meslek lisesi mezunu olduğu (n:8), ve bu öğrencilerin tümünün göreve başladıktan sonra Türk Hemşireler Derneğine üye olduğu, öğrencilerin cinsiyeti ve çalışma durumunun mesleki derneklere yönelik farkındalık durumlarını etkilemediği belirlendi (p>0.05).

Sonuç: Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin mesleki örgütler ve onların görev yetki ve sorumlulukları hakkında yeterince bilgili olmadığı ve büyük çoğunluğunun bu konuda bilgi almak istedikleri belirlendi. 

Kaynakça

  • Akçay H (1998) Hemşirelikte güç ve örgütlenmenin önemi. Türk Hemşireler Dergisi, 48(5): 32.
  • Bahtiyar G, Tursun P, Kaya M ve ark (2006) Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşirelikte Mesleki Dayanışma ve Örgütlenme ile İlgili Görüşlerin İncelenmesi. 5. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, 20-21 Nisan, Şanlıurfa, s.78.
  • Ceylan S, Turan T (2005) “Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Mesleki Örgütler ve Dergiler Hakkındaki Bilgileri ve Beklentileri”, 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 7-10 Eylül, İzmir. s.48. Chitty KK (1993) Professional Nursing. Second Edition Pennsylvania: WB. Saunders Company. pp:227-236
  • Çolak P, Özbayır T (2005) “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Mesleğe ve Mesleki Güç Oluşturmaya Yönelik Görüşleri”, 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 7-10 Eylül, İzmir.
  • Gözüm S, Ünsal A, Demirci P ve ark (2000) Hemşirelerin mesleki örgütler ve dergilere ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):19
  • Karadağ A, Hisar F, Özhan Elbaş N (2007) The level of professionalism among nurses in Turkey. Journal of Nursing Scholarship, 39(4): 371-374.
  • Karaöz S (2004) Hemşirelerin politik gücü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1):30-36.
  • Kiper S, Koştu N (2010) Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5(14), 1-14.
  • Korkmaz F, Görgülü S (2010) Hemşirelerin meslek ölçütleri bağlamında hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü Dergisi, 17(1):1-17.
  • Korkmaz F (2011) Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 18(2): 59-67
  • Korkut H (2005) Hemşirelerin mesleki dernekleri ve dernekler kanununa ilişkin bilgileri. Hemşirelik Esasları AD Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Şayık D (2012) Çocuk Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerin Mesleki Dernekler Hakkında Bilgilendirilmelerinin, Örgüte Üye Olma Durumlarına Etkisi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ulusoy MF, Görgülü RS (2001) Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler. 5. Baskı, 72 TDFO Ltd. Şti., Ankara, 12-21.
  • Ünsal A, Yıldırım T, Aymelek N (2010) Öğrencilere verilen eğitimin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeylerine etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2):25-34.
  • Wynd CA (2003) “Current factors contributing to professionalism in nursing”, Journal of Professional Nursing, 19(5): 251-26
  • Yiğit R, Esenay FI, Derebent E (2007) Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi, 11(3): 1-12.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sibel Küçükoğlu

Ayda Çelebioğlu

Arzu Miroğlu

Gözde Çağlar

Neslihan Bağcı

Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Küçükoğlu, S., Çelebioğlu, A., Miroğlu, A., Çağlar, G., vd. (2014). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ DERNEKLER HAKKINDAKİ FARKINDALIKLARININ BELİRLENMESİ. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(1), 9-14.