Objective: This study was conducted to determine the experiences and attitudes of third-year students of Atatürk University Faculty of Health Sciences Department of Nursing regarding domestic violence against women.
Methods: This is a descriptive study. 110 third-year students, who received education at the Faculty of Health Sciences in the academic year of 2012-2013 and accepted to participate in the study, were included in the study. A questionnaire form of 34 questions involving the attitudes and experiences regarding domestic violence against women and 9 questions about socio-demographic characteristics, which were used as data collection instruments.
Results: 23.6% of students stated that they were exposed to violence by their mothers and 19.1% by their fathers; and 28.2% stated that they applied violence on others due to any reason. 83.6% of students stated had opinion “Domestic violence is an important public health concern”, 31.8% of students had opinions such as “Spare the rod and spoil the child is a very realistic proverb”, “Violence could be a solution in some cases” and “There might be valid reasons for men to use violence against women”. While 28.2% of students thought that vulgar clothing style of women was a reason for being harassed, 24.5% thought that it was normal for women staying outside until late hours to be harassed and 17.3% thought that it was the mission of women to have sexual intercourse with their husbands even if they did not want to.
Conclusion: It was determined that an important part of students has witnessed violence between their parents and has been exposed to violence in their lifetime and attitudes (physical, sexual, economic, verbal) regarding violence against women are considerably negative. The fact that there have been still students with traditional views about the social gender aspect in the university education emphasizes the necessity to raise not only basic occupational knowledge, but also awareness about gender mainstreaming and violence against women in students
Domestic violence nursing students violence against women attitude
Amaç: Kadına yönelik şiddet yaygın bir toplumsal sorundur. Toplumumuzda şiddet, tüm dünyada olduğu gibi giderek artan sıklıkta gözlenmektedir. Araştırma, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü üçüncü sınıf öğrencilerinin kadına yönelik aile içi şiddete ilişkin deneyimlerin ve tutumlarının belirlenmesi amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. 2012-2013 eğitim-öğretim yılında bir Sağlık Bilimleri Fakültesinde 3. sınıfta öğrenim görmekte olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 110 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından literatür taramaları sonucu oluşturulmuş kadına yönelik şiddet ile ilgili tutumları ve deneyimleri içeren 34 sorudan oluşan bir anket formu ve 9 soruluk sosyo-demografik özellikler anket formu kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %23.6’sı annesi tarafından %19.1’i ise babası tarafından şiddete maruz kaldığını, %28.2’si herhangi bir sebepten dolayı başka birisine şiddet uyguladığını belirtmektedir. Öğrencilerin %83.6’sı “Aile içi şiddet önemli bir halk sağlığı sorunudur” diye görüş belirtmektedir. Buna karşın öğrencilerin %31.8’i de “Kızını dövmeyen dizini döver çok gerçekçi bir atasözüdür”, “Kimi durumlarda şiddet uygulamak bir çözüm yolu olabilir” ve “Erkeğin kadına şiddet uygulaması için geçerli sebepler olabilir” gibi düşüncelere sahiptir. Öğrencilerin %28.2’si kadının açık giyim tarzının tacize uğraması için bir sebep olduğunu, %24.5’i geç saatlerde dışarıda olan bir kadının tacize uğramasının normal olduğunu, %17.3’ü kadın istemese bile eşiyle ilişkiye girmenin onun görevi olduğunu düşünmektedir.
Sonuç: Öğrencilerin önemli bir kısmının yaşamları süresince ebeveynler arasında şiddete tanık olduğu ve kendilerinin de şiddete maruz kaldıkları, kadına yönelik şiddet ile ilgili tutumların (fiziksel, cinsel, ekonomik, sözel) azımsanamayacak oranda olumsuz olduğu belirlenmiştir. Üniversite eğitiminde toplumsal cinsiyet bakış açısına yönelik hala geleneksel görüşlere sahip olan öğrencilerin olması, öğrencilere temel mesleki bilginin yanısıra toplumsal cinsiyet eşitliği ve kadına yönelik şiddet konusunda duyarlılık kazandırılması gereğini göstermektedir.
Aile içi şiddet hemşirelik öğrencileri kadına yönelik şiddet tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015Cilt: 4 Sayı: 1 |